• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • در نشست اتحادیه صادرکنندگان زعفران و رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی چه گذشت !؟

در نشست اتحادیه صادرکنندگان زعفران و رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی چه گذشت !؟

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 26, 1402
  • اخبار

تاکید اتحادیه صادرکنندگان زعفران بر رفع موانع صادرات و جلوگیری از قاچاق زعفران

دنیای زعفران _ به گزارش دنیای زعفران در این نشست که در روز دوشنبه ۲۴ مهرماه با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان زعفران و رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد به بررسی چالش‌های تولید زعفران ، صادرات زعفران و ضرورت رفع موانع همچون تعهد ارزی و نیاز مبرم بازنگری دولت برای رفع موانع صادرات زعفران گفت‌وگو شد.

محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: بهبود وضعیت صادرات کشور در حوزه پیمان‌سپاری ارزی، نیازمند یک نگاه اصلاحی جدی از سوی دولت است و بخش خصوصی نیز باید با ارائه راهکار و پیشنهادات کارآمد پیگیر و مطالبه‌گر در این حوزه باشد.
وی با اشاره به معضلات زنجیره ارزش زعفران در بحث تامین گفت: خراسان رضوی در حجم تولید جایگاه ویژه‌ای دارد اما در تمام این سال‌ها زنجیره‌ای که حلقه اتصال بخش‌های کاشت، داشت و برداشت و فرآوری را شکل می‌داده دچار نقصان‌هایی بوده که این موضوع زمینه‌ساز حضور رقبای خارجی در بازارهای جهانی شده است.  ارتقای کیفیت زعفران تولیدی و صادراتی ما می‌تواند باعث انتفاع حداکثری برای همه فعالان حوزه زعفران شود.

ضرورت بازنگری در شیوه ی تولید و صادرات زعفران با همراهی اتحادیه صادرکنندگان زعفران

وی با اشاره به بازار رقابتی زعفران گفت: زمانی انحصار تولید زعفران در دست خراسان رضوی بود اما در برهه زمانی کنونی شهرهای دیگری همچون همدان و گچساران و کشورهای دیگر مثل افغانستان،ازبکستان و تاجیکستان نیز به این عرصه ورود کرده‌اند که این موضوع ضرورت بازنگری در روش‌های فعالیت را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز باید به منظور حفظ جایگاه استان در تولید و تامین این محصول استراتژیک بکوشند تا این ظرفیت مهم و اساسی استان از دست نرود.

فرش قرمز برای قاچاق زعفران!!

غلامرضا میری، نائب رئیس شورای ملی زعفران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلاتی که فعالان این حوزه با آن مواجه هستند گفت: سیاست‌گذاری‌های اشتباه مانند قرار گرفتن زعفران در فهرست محصولات کشاورزی و اخذ عوارض آب باعث هموار شدن مسیر قاچاق این محصول شده است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که رفع تعهد ارزی ایجاد کرده، اظهار داشت: صادرکننده باید معادل مابه‌التفاوت نرخ پایه گمرکی محصول با قیمت واقعی زعفران در بازار صادراتی، ارز خریداری کرده و به بهای فروش این محصول اضافه کند تا برگه تسویه حساب مربوط به رفع تعهد ارزی را از بانک مرکزی اخذ نماید.

چین و هند از زعفران ایران عوارض اخذ میکنند اما افغانستان نه !

از سوی دیگر کشورهای چین و هند برای واردات زعفران از ایران عوارض می‌گیرند در حالی که افغانستان از این قانون مستثناست و همین موضوع فرش قرمز را برای قاچاقچیان زعفران پهن می‌کند تا صادرکنندگان با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند.

نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر تغییر رویکردها گفت: اتحادیه صادرکنندگان زعفران اقداماتی را در راستای ایجاد زیرساخت‌ها انجام داده هر چند که کافی نیست و باید گسترش یابد که یکی از این اقدامات قرار دادن وسایل و ابزار بهداشتی در اختیار کشاورزان بوده تا زعفران مرغوب و با استاندارد بالاتری تولید کنند. همچنین مقرر شده است زعفران مرغوب را با قیمتی بالاتر از بازار از کشاورزان خریداری شود تا انگیزه آنان برای تولید زعفران مرغوب افزایش یابد.

معضلات تکراری؛ عامل جلوگیری از توسعه صادرات زعفران

در ادامه جلسه احمد بدیعی، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به مشکلات تکراری اظهار داشت: حوزه زعفران پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال بیشتر و افزایش ظرفیت تولید است اما در حال حاضر به جای پیدا کردن بازارهای برون مرزی و تعیین استراتژی‌های جدید تولید و صادرات، درگیر مشکلات قدیمی هستیم که تمام وقت و انرژی صادرکنندگان برای رفع این مسائل صرف می‌شود.

وی با اشاره به چند نرخی بودن ارز و مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان زعفران گفت: از سویی، با توجه به قیمت صادراتی محصولات کشاورزی، باید تمایزی بین صادرات این محصولات با دیگر کالاها اعمال گردد و برای محصولی مثل زعفران که مزیت تولید آن در اختیار ایران است، حمایت های ویژه مدنظر قرار بگیرد تا تولیدات ما به نام رقبا ثبت نشود.

بیشتر بخوانید :

زنگنه : در صورت کاهش معنادار قیمت زعفران در فصل برداشت ، امسال نیز خرید حمایتی انجام خواهد شد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید