یک ماه پس از شروع معاملات؛ دومین منفی نگین تحویل دی ثبت شد

یک ماه پس از شروع معاملات؛ دومین منفی نگین تحویل دی ثبت شد

بهبود حجم و ارزش معاملات در بازار آتی

روند معکوس مشهد و تربت در گواهی سپرده

با شروع مجدد معملات آتی زعفران از روز یک شنبه، قیمت در هر دو سررسید دی و آبان کاهش یافت تا دومین روز منفی زعفران نگین در سررسید دیماه ثبت شود. این قرارداد بعد از شروع معاملات در ششم شهریور، پیش از این تنها در 17 شهریورماه منفی شده بود و غیر از آن مدام در حال رشد بود.


بازدهی آتی دی به 250 درصد رسید

به این ترتیب قیمت زعفران نگین تحویل دیماه با افت 1.5 درصد به 20 هزار و 684 تومان رسید، با این حال طی یک ماه قیمت در این سررسید حدود 55 درصد رشد کرده است. با توجه به اهرم حدودا 5 برابری بازار، کسانی که در ابتدا موقعیت خرید در این سررسید اتخاذ کرده اند و موقعیت خود را تاکنون نبسته اند، طی یک ماه، حدود 250 درصد سود برده اند.

قیمت در سررسید آبان هم 4.7 درصد افت داشت و مجددا به زیر 15 هزار تومان (به ازای هر گرم) بازگشت.

کاهش موقعیت های باز، می تواند سیگنالی بر تغییر روند و افزایش قیمتها در معاملات روز دوشنبه باشد.

حجم معاملات هم رشد کرد.

راه تربت و مشهد در گواهی سپرده جدا شد

اما در بازار گواهی سپرده، قیمت زعفران نگین سپرده شده در انبار زرین تربت 2.7 درصد افت کرد و به 12 هزار و 233 تومان بازگشت. اما نگین سپرده انبار تعاون روستایی مشهد عمدتا در حداکثر قیمت معامله شد و در قیمت پایانی (میانگین وزنی همه معاملات) 4 درصد رشد کرد و به 11 هزار و 555 تومان رسید.

علت تفاوت قیمتی دو نوع نگین چیست؟

شاید این سوال ایجاد شود که با توجه به یکتابودن استانداردها و یکی بودن زعفران نگین موجود در انبار شرکت زرین تربت حیدریه و زعفران تعاون روستایی مشهد، چرا قیمت آنها در بازار متفاوت است؟ اهالی بازار پاسخ را به عملکرد دو نهاد به هنگام خرید و تست و انبارش محصول مرتبط می دانند. شرکت زرین تربت حیدریه یک شرکت خصوصی حرفه ای است که به گفته صاحبنظران، دقت و کیفیت بالاتری در خرید، انجام آزمون های کیفی، دسته بندی و نهایتا انبارش زعفران به خرج داده است. اما تعاون روستایی به عنوان یک سازمان دولتی 0زیرمجموعه جهاد کشاورزی) چنین شرایطی را ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید