روش کنترل آلودگی میکروبی زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 24, 1398
  • اخبار
آلودگی میکروبی زعفران

 روش کنترل آلودگی میکروبی زعفران

یکی از  مسائل بحرانی فرآیند فراوری، امکان آلودگی میکروبی زعفران ان است که رسیدگی به موضوع و کترل این آلودگی ضروری است. برای کنترل آلودگی میکروبی زعفران ضروری است از زمان برداشت تا حمل و نقل و نگهداری، فرآوری و خشک کردن دستورالعمل های خاصی رعایت شود. گفتنی است آلودگی میکروبی بالا در برخی بارها و محصولات یکی از علل مرجوع شدن زعفران صادراتی ایران، مخصوصا به کشورهای اروپایی است. رعایت اصول بهداشتی و کنترل آلودگی میکروبی زعفران می تواند یکی از اقدامات مهم در جهت رونق صادرات باشد که علاوه بر زمان برداشت و فراوری باید حتی در زمان تولید و آبیاری و کوددهی هم رعایت شود.

از لحظه برداشت شروع کنید

عنوان شده است که در طی مراحل رشد ونمو گل زعفران تعداد کل میکروب ها،کلی فرم ها،کپک و مخمرها در کلاله افزایش می یابند. این امر معقول به نظر میرسد لذا برداشت گل به حالت غنچه به جای حالت های نیمه باز و کاملا باز، میتواند یک روش مفید در جهت کاهش بار میکروبی اولیه ی زعفران در نظر گرفته شود.

آلودگی میکروبی زعفران

حمل و نقل مناسب

صرفنظر از مرحله ی برداشت گل زعفران، رعایت مسایلی نظیر کاهش صدمات واردشده در حین برداشت و به حداقل رساندن تماس گل زعفران،با منابع الوده کننده(اعم از دست،گردوخاک و …)،حمل و نقل در سبدهای بهداشتی و مقاوم،نگهداری در مکانی خنک، تمیز و به دور از نور خورشید به حالت غیرانباشته و ترجیحا به صورت لایه های نازک بر روی طبقات توری فاصله دار میتواند منجر به حفظ بهتر کیفت گل تهیه شده گردد.

کود آلی؛ یک تا 2 ماه قبل از برداشت

به منظور کنترل الودگی های میکروبی که امروز معضل اصلی محصول زعفران است، علاوه بر رعایت دقیق موارد ذیل باید دقت شود که کود آلی حداقل 1 تا 2 ماه قبل از اولین ابیاری و شروع برداشت گل به زمین داده شود.

حتی المقدور صبح زود و قبل از اینکه افتاب تمام سطح مزرعه را بپوشاند اقدام به جمع اوری زعفران شود.گل ها را در سبد یا ظرف تمیزی جمع اوری و در اولین فرصتی که دست میدهد به محل جداسازی منتقل نماید.

ویزگی های محل نگهداری گل

محلی که برای نگهداری گل تا زمان جداسازی در نظر گرفته میشود باید کاملا پوشیده، سرد، دور از گرد و غبار و شدت تابش نور افتاب باشد. اگر مقدار زیادی در روزهای پر گلی نسبت به جمع اوری اقدام میشود بایستی در نگهداری ان ها دقت کافی معمول و از انباشت ان ها روی هم و همچنین تماس ان ها با زمین باید جلوگیری شود. مدت نگهداری گل نباید از 10 ساعت تجاوز نموده و ترتیبی باید اتخاذ شود که بلافاصله پس از برداشت گل اقدام به جداسازی شود.

دستورالعمل بهداشتی کارگران گل پاک کن

محیط جداسازی نزدیک محل نگهداری و کاملا باید بهداششتی و تمیز باشد. قبل از شروع به کار جداسازی بایستی کارگران ناخن های خود را کوتاه نموده و دست ها را با اب و صابون شبسته و خشک نمایند. افرادی که حساس به گرده گل باشند باید حتما جلوی دهان و بینی را با دستمال تمیز یا ماسک های مخصوص بپوشانند. در حین کار نباید دست ها مجددا الوده با نقاط مختلف بدن تماس داشته باشند در این صورت شست و شوی مجدد دستها با اب و صابون ضروری است.

خشک کردن سریع زعفران ضروری است

 پس از اینکه 150-تا 200 گرم زعفران تر در ظرف مخصوص جمع اوری شد ان را بلافاصله برای خشک کردن با سیستم شوک حرارتی به خشک کن های مخصوص می سپارند.

مطلب حائز اهمیت دیگری که ذکر ان در اینجا ضروری به نظر میرسد این است که مصارف عمده زعفران همان قسمت رنگی محصول است که در کلاله ان یا به اصطلاح سرگل ان وجود دارد قسمت های دیگر یعنی میله و خامه که به کلاله چسبیده اند با رنگ نسبتا سفید و ساختمانی متفاوت از کلاله فاقد ارزش غذایی باشند. باید دانست عطر و طعم و رنگ زعفران کاملا مربوط به کلاله است و وزن خامه چسبیده به ان انقدر ناچیز است که میتوان با  جداسازی ان از کلاله، زعفران خالص و مرطوبی بدست اورد.

یعنی از یک کیلوگرم زعفران خشک شده ای که کلاله و خامه در ان توام باشد،150 گرم خامه سفید و 850 گرم کلاله سرگل) بدست می اید. بنابرین بایستی از الودگی زعفران بوسیله پیچ کردن ان خودداری و ان را با خصوصیات عالی عطر و طعم و رنگ ان که مربوط به کلاله ان است، تهیه نمود.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص زعفران از نمونه تلقبی و عوامل موثر بر نگهداری صحیح زعفران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید