• صفحه خانگی
  • >
  • بازیگران
  • >
  • بسته سازمان توسعه تجارت برای زعفران شامل چه مواردی است؟ از افزایش صلاحیت شورای ملی زعفران تا منع صادرات فله زعفران

بسته سازمان توسعه تجارت برای زعفران شامل چه مواردی است؟ از افزایش صلاحیت شورای ملی زعفران تا منع صادرات فله زعفران

دنیای زعفران- انتقاد مقام رهبری نسبت به موضوع خام فروشی زعفران در روزهای نخست با واکنش دولتمردان مواجه شد.پس از گذشت چندروز ، اکنون تب واکنش ها به مرور کاهش خواهد یافت و در مقابل ، قطعا شاهد رونمایی قارچ گونه از طرح ها و برنامه های نهادهای دولتی و عمومی مختلف خواهیم بود. چراغ نخست را سازمان توسعه ی تجارت روشن کرد و به سرعت از بسته ی مورد نظر خویش رونمایی کرد؛ بسته ای که آشکارا دارای مشکلات عدیده است و در صورت عملیاتی شدن برخی از بندهای آن باید در انتظار مشکلات جدی دیگری بود.بندهایی از بسته ی سازمان توسعه تجارت به روشنی حاکی از آنست که این بسته در کمترین زمان ممکن تنظیم شده است. در دنیای زعفران طی روزهای آینده به تفصیل برخی از این برنامه ها را به بوته ی نقد خواهیم گذارد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه ای تلویزیونی گفت: بسته کاملی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و شورای ملی زعفران آماده شده است که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت است و براساس آن نیم درصد از صادرات زعفران بسته‌بندی شده و دارای ارزش افزوده به حساب شورای ملی زعفران برای توسعه صادرات زعفران می‌رود.

حمید زادبوم افزود: همچنین بر اساس این بسته کارت اهلیت برای صادرکنندگان عمده زعفران صادر می‌شود و افرادی که صادرات زعفران دارند، شناسایی می‌شوند و براساس این بسته و‌ طبق گفته رئیس جمهوری قرار است برای بسته‌بندی زعفران سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

حمید زادبوم در گفت و‌گوی خبری اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک گفت: تصویب این بسته و پیشنهاد باعث می‌شود صادرات بدون ارزش افزوده زعفران نداشته باشیم و صادرکنندگان عمده شناسایی شوند و همچنین جلوی صادرات به صورت فله‌ای زعفران و بسته‌های غیرصادراتی گرفته می‌شود.

وی افزود: براساس این بسته فقط افرادی می‍‌‌توانند زعفران صادر کنند که شورای ملی زعفران اهلیت آنها را تایید کند.

زادبوم با بیان اینکه صادرات بالای 30 گرم صادرات فله و زیر 30 گرم با ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم همزمان با تامین نیاز بازار داخل به مرور زمان جلوی صادرات فله گرفته شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه زعفران برند ایرانی است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: قیمت زعفران به دلیل کرونا افت و خیزهایی نیز در بازار داخل خواهد داشت.

زادبوم با بیان اینکه از اسفندماه تا امروز تقاضای جهانی برای بسیاری کالاها کاهش یافته است، گفت: حدود 20 درصد از تولید زعفران در بازار داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و 80 درصد صادرات می‌شود. در حال حاضر به دلیل کرونا تقاضا برای 20 درصد داخلی زعفران هم تحت تاثیر قرار گرفته و همین موضوع باعث کاهش قیمت زعفران شده است.

وی با بیان اینکه از سال‌های 80 به بعد چندین نوبت جوایز صادراتی برای صادرات زعفران بسته‌بندی و وضع عوارض صادراتی برای صادرات فله‌ای لحاظ شده است، گفت:
در یک سال‌هایی برای بسته‌های زیر 10 گرم زعفران تا 10 درصد جایزه صادراتی تعیین کردیم و برای صادرات بالای 30 گرم عوارض صادراتی وضع کردیم اما طی زمان فشار خود صادرکنندگان و کشاورزان باعث شد عوارض صادراتی حذف شد.

زادبوم افزود: در برنامه سازمان توسعه تجارت ایران و شورای ملی زعفران به دنبال این هستیم که بتوانیم کارت شناسایی و برنامه حمایتی برای صادرکنندگان داشته باشیم.

وی گفت: ما بیش از 50 شرکت صادرکننده داریم که بسته‌بندی صادرات متناسب با بازارهای صادراتی انجام می‌دهند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: برای حمایت از کشاورزان صندوق توسعه صادرات زعفران تشکیل شد و صندوق توسعه صادرات متشکل از کشاورزان و صادرکنندگان شکل گرفت که بتوانند مشکلات صادرات زعفران را حل کنند.

زادبوم افزود: امروز شرکت‌های مدیریت صادرات با هدایت و رهبری این 50 شرکت بزرگ صادراتی می‌تواند شکل بگیرد و کشاورزان می‌توانند در قالب این شرکت‌ها به امر صادرات بپردازند و به دنبال صادرات به صورت فله‌ای و غیربسته‌بندی شده نباشند.

 

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید