کروسین دارویی از زعفران در مشهد تولید شد

مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی از تولید کروسین دارویی با خلوص بیش از ۹۸ درصد از زعفران در مشهد خبر داد.

پریسا مردانی روزبا اشاره به اهمیت راهبردی گیاه زعفران و خواص بی‌شمار آن به لحاظ دارویی افزود: کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد.
وی با بیان این که زعفران، گرانترین ادویه جهان است ادامه داد: از مشتقات این گیاه در صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی استفاده‌های فراوان شده است و می‌توان با استفاده از این ترکیبات در صنایع یاد شده ارزش افزوده بالایی تولید کرد.
مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی گفت: کروسین که از منشاء زعفران به دست می‌آید اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان آن محسوب می‌شود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جزء آن نسبت داده می‌شود.

مردانی افزود: از جمله خواص کروسین پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان اختلالات شبکیه چشم، درمان آلزایمر و اختلالات نعوظی در مردان اشاره کرد.

وی با اشاره به این که این طرح با همکاری با اتحادیه تعاون روستایی و شرکت هوشمند فناوران سلامت گستر اجرا شده است ادامه داد: کروسین با سه خلوص متفاوت که شامل خلوص بالای ۹۸ درصد جهت مصارف دارویی، خلوص ۵۰ تا ۶۰ درصد جهت مصارف غذایی و خلوص بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جهت مصارف آرایشی و بهداشتی تولید شده است و همچنین عصاره مایع و پودری زعفران و استخراج آنتوسیانین گلبرگ زعفران نیز در مقیاس آزمایشگاهی در حال حاضر قابل ارائه است.
مدیرعامل اتحادیه گیاهان دارویی استان خراسان رضوی گفت: چنانچه سرمایه‌گذار و یا شتاب دهنده ای در کنار اتحادیه قرار گیرد می توان تمامی این محصولات را در مقیاس تجاری نیز تولید کرد.
مردانی با تاکید بر این که زعفران در واقع گیاهی معجزه‌آسا به لحاظ ترکیبات دارویی است افزود: باید تولید هدفمند ترکیبات موثره این گیاه با  بهره‌مندی از روش‌های نوین علمی مورد توجه صنعت قرار گیرد و به عنوان روشی کارآمد در تأمین نیازهای صنعتی استفاده شود.
وی در خصوص دیگر اهداف اتحادیه در حوزه فرآوری گیاهان دارویی اظهار کرد: سایر محصولاتی که اتحادیه گیاهان دارویی روی آن متمرکز شده است استخراج اسانس، عطر و رنگ طبیعی از زعفران و سایر محصولات گیاهی شامل گل محمدی و زیره است که در این خصوص نیز دانش فنی آن وجود دارد و می توان روی این حوزه نیز سرمایه گذاری و به صورت تجاری در بازار داخل و خارج عرضه کرد.

سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع طبیعی زعفران در ایران برداشت می‌شود. ۷۸ درصد از حجم تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است.

تولید بیشترین حجم زعفران جهان با سه هزار سال سابقه متعلق به شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار، مه‌ولات و گناباد واقع در مرکز و جنوب استان خراسان رضوی و سطح کنونی زیرکشت زعفران در منطقه تربت حیدریه و توابع آن ۷۰ هزار  هکتار است.

ظرف سالهای اخیر سالانه پنج هزار هکتار به سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی افزوده شده و بازده تولید در واحد هکتار مزارع زعفران این استان به طور متوسط به چهار تا پنج کیلوگرم رسیده است. تقریبا همه شهرستانهای خراسان رضوی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیر کشت زعفران دارند.

۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین ۸۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی به طور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما