• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • تولید زعفران در خراسان شمالی ؛ 21 تن به ارزش 2 هزارو400 میلیارد ریال

تولید زعفران در خراسان شمالی ؛ 21 تن به ارزش 2 هزارو400 میلیارد ریال

دنیای زعفران- طلای سرخ از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی در حال برداشت است که پیش بینی می‌شود ۲۱ تن محصول به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید شود.

به گزارش دنیای زعفران ،مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی  اظهار داشت: این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران بعد از خراسان رضوی و جنوبی رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد.

زعفران در ۲۸ استان زعفران کشت می شود.

محمدعلی شریکیان سرانه مصرف زعفران را ۰.۷ گرم در سال به ازای هر نفر دانست و افزود: این محصول بیشتر با هدف صادراتی کشت می شود و ارزش افزوده بالایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار به صورت آزمایشی برداشت زعفران در استان به صورت مکانیزه آغاز شده است افزود: تلاش می کنیم تا با حمایت جوانان نخبه به توسعه و ارزش افزوده این محصول بیفزاییم.

وی با بیان اینکه برداشت مکانیزه دغدغه کشاورزان در فصل برداشت را کاهش می دهد،گفت: این شیوه برداشت نیز شرایطی از جمله هموار بودن زمین و کشت ردیفی را نیاز دارد که کشاورزان باید این اصول را نیز رعایت کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه نیروی کارگری زیادی در فصل برداشت زعفران نیاز است و در ایام پیک برداشت زعفران کاران بعضا با کمبود نیروی انسانی مواجه می شوند برداشت مکانیزه به آنان کمک زیادی خواهد کرد.

وی بر حمایت از تولید کننده های زعفران تاکید کرد و افزود: همچنین با فراوری محصول ارزش اقتصادی این محصول چندین برابر خواهد شد که از فعالان حوزه اقتصادی می خواهیم که به این بخش وارد شوند.

وی با بیان اینکه باید از خام فروش این محصول جلوگیری کنیم گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تجار و فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان باید زمینه برای واحدهای فراوری در این حوزه را فراهم کنند.

شریکیان بر برداشت بهداشتی و اصولی زعفران نیز تاکید کرد و افزود: همچنین باید پاک کردن گل به روش بهداشتی و مناسبی باشد که فراوری و بسته بندی یکی از ضرورت ها در این بخش است.

وی با بیان اینکه عمده محصول تولید زعفران استان صادر خواهد شد اظهار داشت: این محصول ارزآوری خوبی دارد که تجار باید در این بخش تلاش کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: به ازای هر یک هکتار کشت زعفران برای یک نفر شغل مستقیم و برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر نیز در مراحل برداشت اشتغال فصلی ایجاد می شود.

شریکیان افزود: پیش بینی می شود که برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

۶ واحد بسته بندی زعفران در استان 

وی گفت: ۶ واحد بسته بندی زعفران با ظرفیت ۴.۴ تن دراستان وجود دارد اما این محصول برای اینکه ارزش افزوده بالایی دارد نیاز به انواع فرواری و همچنین واحد های صنعتی بیشتری است.

شریکیان با بیان اینکه زعفران در الگوی کشت استان تعریف شده است افزود:  زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.
وی اظهار داشت: ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد.
شریکیان افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.
وی اظهار داشت: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول است.

شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های این سازمان است.

وی افزود: کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری های خاص با توجه به سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه های صادراتی مشخص، صادرات فله ای و نبود فرآوری محصول زعفران از جمله مشکلات و دغدغه های حوزه زعفران در استان است.

شریکیان گفت: دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران به منظور حمایت از کشاورزان و همچنین تنظیم بازار از سوی وزیر جهادکشاورزی به استان ها ابلاغ شده است.

وی افزود: شیوه خرید به دو روش سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران و خرید به روش فیزیکی انجام می شود.

وی گفت: در شیوه خرید سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران، کشاورزان با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای زعفران پذیرش شده بورس کالای ایران، که از جانب کارگروه استان معرفی شده مراجعه می کنند.

شریکیان اظهار داشت: در خرید به روش فیزیکی نیز محصول کشاورزان به صورت بیع مشروط خریداری می شود، به طوری که سازمان ۳۰ درصد بهای محصول تحویلی کشاورزان به وی برای تامین بخشی از هزینه های تولید زعفران پرداخت می شود و ۷۰ درصد باقی مانده تا  سه ماه نزد سازمان تعاون روستایی نگهداری می کند.

وی افزود: کشاورزان می توانند پیش از انقضای مهلت سه ماهه، محصول خود را با قیمت دلخواه خود بفروشند در غیر این صورت سازمان متعهد به پرداخت مانده بهای آن به قیمت ۳۰ درصد اولیه است.

وی گفت: زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) هر کیلوگرم به قیمت ۱۳۰میلیون ریال و زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۱۱۰میلیون ریال است که خرید فقط در این دو نوع زعفران را شامل خواهد شد و حداکثر سقف وزنی خرید هر دو نوع محصول در مجموع ۱۰کیلوگرم از هر کشاورز خواهد بود .

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حدود ۳ برابر رشد یافته است.

در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما