تاثیر زعفران در کاهش مشکلات ترک اعتیاد/ پژوهشی جالب توجه در خصوص رابطه میان زعفران و ترک اعتیاد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان با انجام یک مطالعه تاثیر ماده موثره زعفران را در کاهش مشکلات ولع مصرف و علائم سندرم ترک اعتیاد در بیماران تحت درمان با متادون بررسی کردند.نتایج این پژوهش جالب توجه به نظر می رسد.

بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون، دارای مشکلاتی مانند اختلال عملکردهای شناختی، ولع مصرف و علائم سندرم ترک هستند. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان با انجام یک مطالعه اثرات کروسین یا ماده موثره زعفران را  بر روی عملکردهای شناختی، ولع مصرف و علائم سندرم ترک در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون بررسی کردند.

این کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ بیمار تحت درمان نگهدارنده با متادون انجام شد. شرکت‌کنندگان، به‌طور تصادفی در دو گروه برای مصرف مکمل کروسین و دارونما تقسیم شدند. افراد در گروه درمان ۳۰ میلی‌گرم کروسین روزانه برای ۱۲ هفته و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله، عملکردهای شناختی، ولع مصرف و علائم سندرم ترک در بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد بعد از ۱۲ هفته مداخله، کروسین به طور معنی داری موجب کاهش نمرات ولع مصرف و علائم سندرم ترک در مقایسه با گروه دارونما شد. در این مطالعه، پس از تجویز کروسین اثرات معنی‌داری در نمرات آزمون‌های عملکرد شناختی مشاهده نشد.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که مصرف ۳۰ میلی‌گرم مکمل کروسین روزانه به مدت ۱۲ هفته، در بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون دارای اثرات مفیدی بر روی ولع مصرف و علائم سندرم ترک دارد.

پژوهشگران این تحقیق معتقدند که کروسین را می‌توان به عنوان یک مکمل دارویی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض جانبی اپیوئیدها در این بیماران توصیه کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی اثر کروسین بر عملکردهای شناختی، ولع مصرف و علائم سندرم ترک در بیماران اپیوئیدی تحت درمان نگهدارنده با متادون» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و امیرقادری، حمیدرضا بنفشه، محمدباقر صابری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان در انجام آن مشارکت داشتند. این یافته‌ها به صورت مقاله علمی منتشر شده و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما