دلایل کاهش تولید زعفران در خراسان شمالی

علل کاهش زعفران خراسان شمالی

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شیروان علل کاهش تولید زعفران در خراسان شمالی را تشریح کرد.

به گزارش دنیای زعفران دکتر اصغرزاده اظهار کرد: یکی از مهمترین علل کاهش تولید زعفران در این استان عدم انتخاب درست پیاز زعفران است.

وی تاکید کرد: متاسفانه کشاورزان در انتخاب پیاز مرغوب دقت لازم را ندارند و این امر تاثیر زیادی در کاهش عملکرد تولید محصول و کاهش تولید زعفران خواهد داشت و در واقع باید وزن هر پیاز به ۸ گرم برسد.

دکتر اصغرزاده به سلامت پیاز نیز اشاره کرد و گفت: پیاز زعفران قبل از کاشت باید ضدعفونی و عاری از هرگونه بیماری و کنه شود.

رعایت نکردن زمان کشت زعفران

وی افزود: رعایت نکردن زمان کشت یکی دیگر از عوامل کاهش تولید زعفران است، کاشت دیرتر از موعد سبب می شود تا به جوانه ها آسیب وارد شود.

این استاد دانشگاه به موضوع آبیاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: آبیاری کشت زارهای زعفران باید در موعد مقرر انجام شود و نباید در فصل تابستان آبیاری صورت گیرد که در صورت انجام این کار پیازها به کنه و بیماری ها مبتلا خواهند شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید تراکم کشت را در مزارع خود رعایت کنند، در برخی از مزارع تراکم کشت به ۲۵ کیلوگرم می رسد اما در این استان ۵ تا ۶ کیلوگرم است.

تغذیه پیاز زعفران عامل اصلی است

وی تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد از عملکرد زعفران به تغذیه بستگی دارد؛ اگر تغذیه مناسب از قبیل کوددهی صورت گیرد می توان به عملکرد مناسبی رسید و در صورت عدم رعایت نیز شاهد کاهش تولید زعفران خواهیم بود.

به گزارش دنیای زعفران، خراسان شمالی و شهرستان فاروج سومین تولید کننده زعفران در کشور است، سطح زیر کشت مزارع زعفران در فاروج ۳ هزار هکتار است که حدود ۲۲ تن محصول از مزارع این استان برداشت می شود.

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیش بینی می کنند با توجه به تغییر اقلیم سطح زیر کشت این محصول در این منطقه افزایش یابد.

 

بیشتر بخوانید :

پیش بینی مقام وزارت کشاورزی از تولید زعفران ایران ؛ ۳۰۰ تن / فقط ۴۰ درصد زعفران به شکل عالی خشک می شود

برداشت زعفران از ۷۵ درصد مزارع زعفران خراسان رضوی/خرید تضمینی زعفران در خراسان رضوی تا انتهای هفته قبل ۱۴۶۱ کیلوگرم می باشد

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما